سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قوطی‌های سوپ کمپبل

قوطی‌های سوپ کمپبل (1962 میلادی) بدون تردید مشهورترین اثر نقاش معاصر آمریکایی، اندی وارهول (1928 - 1987 میلادی) است.

زمانی که وارهول برای اولین بار این 32 عدد طرح را به نمایش گذاشت، همه آنها درست مثل نحوه قرار گرفتنشان در یک سوپرمارکت هم‌زمان در کنار هم به دیوار آویخته شده بودند. این 32 عدد طرح به دلیل تعداد 32 عدد کنسرو مختلف با طعم‌های گوناگون که در شرکت کنسروسازی کمپل در زمان شکل‌گیری اثر (سال 1962) تولید می‌شده، انتخاب شده‌است.

نکته قابل توجه در این اثر، طعم و بوی مختلفی است که نقاش با شیوه‌ای ویژه به هر کدام از این تابلوهای کوچک با توجه به نوع کنسرو اختصاص داده‌است و آرایش منحصر به فردی در چیدمان این قوطی‌ها کنار یکدیگر تا به امروز کشف نشده‌است. وارهول قوطی‌ها را با توجه به تاریخ معرفی و تولید آنها توسط شرکت کمپبل به ترتیب قرار داده‌است، برای نمونه کنسرو سوپ گوجه‌فرنگی اولین محصولی است که در سال 1897 میلادی توسط شرکت کمپبل تولید شد و در بالا سمتِ چپ اثر دیده می‌شود.

وارهول از طرفداران عدم مرزبندی هنر برای قشری خاص با علایقی بعضا پوسیده و تکراری بود و آن را برای تمام مردم، از هر قشر و طبقه‌ای می‌پسندید. همین دیدگاه منحصر به فرد اندی وارهول باعث شکل‌گیری تعریفی جدید از هنر مدرن با عنوان پاپ آرت (به انگلیسی: Pop Art)‏ یا هنر مردمی شد. این اثر هم اکنون در موزه هنر مدرن (MoMA) در نیویورک نگهداری می‌شود.

منابع

Wikipedia contributors, «Campbell"s Soup Cans,» Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Campbell%27s_Soup_Cans&oldid=173784183 (accessed November 27, 2007)



[ دوشنبه 92/9/11 ] [ 12:15 عصر ] [ علیرضا حسینی ]

نظر


فروش آنلاین مینی ماساژور شاندرمن
ماژیک ضد خش