رابرت اسمیتسون (1938-1973) مجسمه ساز، مقاله نویس و فیلمساز آمریکایی است. او به عنوان یک هنرمند زیست محیطی شناخته شده استآثاری که در دل طبیعت و از خود آن هستند..
مجسمه ساز رابرت اسمیتسون کار خود را به عنوان یک نقاش آغاز کرد. در نیوجرسی ، در تاریخ 2 ژانویه 1938 متولد شده.اسمیتسون در مدارس عمومی جرسی تحصیل کرد. در مدرسه عالی کلیفتون او برنده یک بورس تحصیلی برای شرکت در کلاس های شبانه ی در کالج دانشجویان هنر شد. در سال 1956 او در مدرسه موزه ی بروکلین آموزش دید. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال 1957 برای خدمت به ارتش به شهر نیویورک نقل مکان کرد. او اولین اثر خود را در سبک اکسپرسیونیستی در قالب نقاشی ارائه کرد.
او در دوران کودکی به طبیعت علاقه مند شده بود. او در خانه اش در نیوجرسی کلکسیونی از خزندگان و فسیل های آن ها داشت. او در دبیرستان به تعداد زیادی از موزه های طبیعی نیویورک رفته بود، جایی که او مجذوب دایناسورها شد. نانسی هولت یکی از هنرمندان، وقتی علاقه او را به زیست شناسی و طبیعت دید، او را به مجسمه سازی تشویق کرد. در طبیعت او شروع به جمع آوری نمونه ها کرد به عنوان مثال، اسفنج ها و یا مواد دیگر را در قالب هنری در طبیعت نمایش داد که نشان می دهد این بود که هنر، مانند زیست شناسی، یک ماده خنثی است در طبیعت که می تواند به برقراری روابط معنی دار و سازمان یافته دست پیدا کند.